پست آموزشی

راه های داشتن کانال حرف ای درتلگرام

هفتاد و نه درصد از دارندگان تلفن‌های هوشمند، حداکثر ظرف پانزده دقیقه پس از برخاستن از خواب به سراغ تلفنشان می‌روند.

راه های داشتن کانال حرف ای درتلگرام

هفتاد و نه درصد از دارندگان تلفن‌های هوشمند، حداکثر ظرف پانزده دقیقه پس از برخاستن از خواب به سراغ تلفنشان می‌روند.

با توجه به نکته بالا بدیهی است نمی‌توان تأثیر پررنگ تلگرام را در روز و روزگار ما ایرانی‌ها دست‌کم گرفت، به‌هرحال بسیاری از «معتاد به تلگرام» هستیم.

فکر کردن به سؤال‌هایی از جنس باعث می‌شود تا اشراف بیشتری به رابطۀ خودمان با تلگرام داشته باشیم.

چگونه یک کانال تلگرام‌ حرفه‌ای و باکیفیت داشته باشیم؟

۱
برای جذب مخاطب به تبادل لینک با هر کانال غیر مرتبط و مبتذلی تن ندهیم.

بهتر است در هفته یک نفر عضو ثابت و ماندگار به کانال ما اضافه شود تا اینکه در یک روز صد نفر به کانال بپیوندد و در پایان هفته همۀ آن‌ها کانال را ترک کنند یا زحمت باز کردن کانال را به خودشان ندهند!

۲
اگر قرار است صرفاً یک ماشین «کپی‌پیست» باشید و هیچ حرف تازه‌ای برای گفتن ندارید. از راه‌اندازی کانال صرف‌نظر کنید.

کانال تلگرام را باید جایی مناسب و عالی برای تقویت «عضلات تولید محتوا» در نظر گرفت.

۳
آگهی ممنوع! قرار نیست از تلگرام صرفاً برای هدایت مخاطب به سایتمان استفاده کنیم.

وقتی روی کانال، فقط به انتشار لینک مطالب سایتم اکتفا می‌کنم، حس بدی به من دست می‌دهد، به گمانم باید حداقل هفتاد درصد از محتوای ما به‌طور کامل روی کانال منتشر شود و بیست تا سی درصد را به انتشار لینک‌ها اختصاص بدهیم. درباره انتشار آگهی این نسبت باید نود به ده باشد.

۴
تمرینی برای ایجاز

این شاید مهم‌ترین نکته برای تولید محتوا در تلگرام باشد. باید تا جایی که می‌توانیم کوتاه و موجز بنویسیم.

ایجاز یعنی توجه و احترام به مخاطب.

مخاطب تلگرام حوصلۀ خواندن چیزهای بلند را ندارد!

درست است که تلگرام مثل توییتر محدودیت ۱۴۰ کاراکتری ندارد، ولی به نظرم باید برای خودمان چنین محدودیت‌هایی را برای کانالمان در نظر بگیریم.

۵
از انتشار فایل صوتی نترسید.

مخاطب تلگرام پادکست گوش کردن را دوست دارد، ولی اگر سرماخورده‌اید یا تازه از خواب بیدار شده‌اید و صدایتان گرفته از ضبط فایل صوتی خودداری کنید!

انتشار پادکست آن‌قدر مفید و ارزش‌آفرین است که می‌ارزد به خاطر آن به کلاس فن بیان بروید و یک میکروفن درست‌ودرمان برای خودتان بخرید.

۶
از عکس‌های درجه‌یک و باکیفیت استفاده کنید.

سعی کنید کانال شما هویت و سبک بصری خودش را داشته باشد.

سایت‌های مانند pixabay.com عکس‌هایی باکیفیتی را با کپی‌رایت آزاد منتشر می‌کنند و منبع خوبی برای تولیدکننده‌‌های محتوا در تلگرام هستند.

۷
هدف شما از راه‌اندازی کانال تلگرام چیست؟

اهدافی مثل کسب درآمد، شبکه‌سازی، آموزش، توسعۀ برند، تبلیغات و… می‌توانند اهداف اصلی شما برای ساختن کانال در تلگرام باشند.

ولی اگر می‌خواهید دوام بیاورید و مؤثر باشید اولین هدفتان، قبل از همۀ هدف‌هایی که در بالا ذکر شد، ارزش‌آفرینی و کمک کردن به دیگران باشد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید برای اعضای کانالتان مفید باشید.

از دستاوردهای چنین دیدگاهی شگفت‌زده خواهید شد.

۸
اهمیت بازی‌سازی

آشنایی با فنون گیمیفیکیشن باعث می‌شود تا اعضای کانال را با خودتان همراه کنید و در میان انبوه کانال‌های تلگرامی متمایز شوید.

سایت motamem.org درس‌های خوبی دربارۀ گیمیفکیشن منتشر کرده است.

نوشتن پست‌های دنباله‌دار و جذاب، یکی از راه‌های همراه کردن مخاطبان با کانال است.

۹
تقویم محتوا داشته باشید.

بنا نیست چون ساختن کانال در تلگرام رایگان است و برای همه در دسترس، آن را دست‌کم بگیریم. باید برای کانالمان برنامه و تقویم محتوا و به‌روزرسانی داشته باشد.

اگر می‌خواهید به‌عنوان کانالی مرجع و معتبر شناخته شوید سعی کنید یک تقویم محتوا داشته باشید و حتی برای ساعات انتشار محتوا نیز برنامه‌ریزی کنید. بهتر است حداقل در دو سه نوبت مختلف شبانه‌روز کانال را تازه کنیم.

ضمناً انتشار مجدد پست‌های قبلی وبلاگ کار مفیدی است، بالاخره همیشه بعضی از پست‌های خوب کانال از دید برخی از اعضا پنهان می‌مانند.

۱۰
تلگرام، خانه‌ای روی آب!

به‌هرحال داشتن کانال در تلگرام مثل ساختن خانه‌ای روی آب است.

تولید و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی کار در بستری است که دیگران برای ما ساخته‌اند و ممکن است با یک کلیک یا یک اتفاق عجیب‌وغریب و پیش‌بینی‌نشده، در یک‌چشم ‌بر هم زدن هزاران نفر از اعضای کانالتان را از دست بدهیم.

منبع: کلانتری

درباره نویسنده

رضا گشتاسبی

ارسال نظر