مقالات تخصصی

تولید محتوی برای کسب و کار اینترنتی

تولید محتوی برای کسب و کار اینترنتی

بازاریابی محتوا، یک خط مشی بسیار موثر برای کسب و کارهایی است که می‌خواهند از طریق محتوا، پروسه‌ی بازاریابی خود را به انجام برسانند. از این رو، برخی از افراد تازه کاری که به این وادی وارد می‌شوند، بایستی با اصول و مبنای کار آشنا شوند.

  ما این مطلب را به صورت چک لیست‌هایی نوشته‌ایم که ذهن خلاقانه‌ی بسیاری از مدیران کسب و کار‌های کوچک و متوسط و حتی بزرگ به درستی می‌تواند برای آن‌ها پاسخی پیدا کند و نقشه راه مفیدی پیش رویشان بگذارد.

فکر می‌کنیم که شما برای اولین بار است که می‌خواهید وارد این پروسه شوید. بیایید با هم شروع کنیم و این مسیر لذت بخش را طی کنیم.

ازکجا شرو کنیم؟

اولین چیزی که همیشه برای من پیش می‌آمد و موجب می‌شد که نسبت به پروسه بازاریابی محتوا عقبگرد داشته باشم این بود که از خودم می‌پرسیدم : من برای شروع بازاریابی محتوا به چه چیزهایی نیاز دارم؟ و چون عموما جواب درستی نمی‌یافتم، فکرم را به سمت چیز دیگری معطوف می‌کردم اما این مساله گریز نا پذیر بود.

یک جواب ساده این است که در هر پلن خود، به دو اصل اساسی زیر توجه کنید:

  • شناخت کامل از هدف یا اهداف خود
  • یک نقشه راه

شرح و بسط اولین گام در بازاریابی محتوا

دو عامل یاد شده، به شما کمک می‌کند، بدانید در کدام منطقه از کار خود قرار دارید، و می‌خواهید سوار بر مرکب محتوا به چه جایی برسید. حتی اگر در این عرصه خبره شوید می‌توانید از طریق تولید محتوای دیگر شرکت‌ها و وب سایت‌ها به استراتژی‌های آنان پی ببرید که البته کمی برای تازه کاران سخت است!

بگذارید هریک از این‌ها را با جزییات بیشتر بررسی کنیم.

شناخت هدف (هدف‌ها)

تولید و بازاریابی محتوا صرفا به معنی نوشتن کلمات پشت کلمات نیست. شما باید بتوانید در هر محتوایی که می‌نویسید، یک اصل بازاریابی را مد نظر قرار دهید و به وسیله آن به یک یا چند هدف اقتصادی و تجاری، دست پیدا کنید.

توجه کنید که از چه طریقی می‌توانید در محتوایتان شاه راهی برای کمک به کسب و کار خود استفاده کنید. برای نمونه ببینید که با چه رویکردی از رویکرد‌های زیر، به تولید محتوا می‌پردازید:

  • آیا شما به به بالا بردن آگاهی برای برند خود نیاز دارید.
  • آیا شما به ایجاد یک لیست ایمیل نیاز دارید.
  • آیا شما به توسعه انتظار خریداران در پروسه خرید نیاز دارید.
  • آیا شما به تبدیل بازدید کنندگان به مشتری نیاز دارید.
  • آیا شما نیاز به حفظ مشتریان ویا افزایش خرید آنها از طریق تشویق برای خرید یا فروش متقابل (CROSS-SELLING)نیاز دارید.
  • آیا شما میخواهید مشترانتان تبدیل به تبلیغ کنندگان شما شوند.

این سوال را دائما از خود بپرسید :که این پروژه چگونه میتواند اهداف اقتصادی ما را محقق سازد؟

اگر محتوایی که برای آن برنامه ریزی کرده‌اید نتواند آن اهداف را تامین کند نباید این محتوا به عنوان اولیت در نطر گرفته شود.

  بازاریابی محتوا

ایجاد و دنبال کردن نقشه راه :

Joe Pulizzi در کتاب  Epic Content Marketing به نکته‌ی جالبی اشاره می‌کند که می‌تواند برای یافتن نقشه راه به مبتدیان بسیار کمک کند. او در این باره می‌گوید:

نقشه راه  دلیل وجود شرکت‌ها ، اولویت‌ها و خط فکری  است که باید به طور قوی و جدی در این راه دنبال شود را مشخص میکند.

نقشه راه به سه جزء  هر تلاش بازاریابی موفق اطلاق  می‌شود:

  • هدف مخاطبان اصلی: با چه افرادی میتوانید با محتوای خود بیشتر کمک را برسانید.
  • به مخاطبان چه چیزی چیزی انتقال داده می‌شود.چه نوع اطلاعاتی از نوشته‌های شما به مخاطبان انتقال داده می‌شود.
  • نتیجه مورد نظر برای مخاطبان: مخاطبان شما بعد از خواندن نوشته شما قادر به انجام چه کاری خواهند بود.

اصل شخصی سازی:

توجه داشته باشید که محتوای شما نباید همگانی باشند. باید محتوا برای قشر خاصی، تهیه شود تا با جهت گیری‌های خاص‌تر بتوان آن‌ها را به روش موثرتری تحت تاثیر قرار داد. مخاطب شما باید از نظر ویژگی‌های خاص، قابل اندازه گیری و طبقه بندی باشد تا بتوانید هر بار با تولید محتوا آن‌ها را بیش از پیش مورد خطاب قرار دهید. شناختن این دسته از افراد، لازمه‌ی شروع هر کسب و کاری است که این موضوع در کسب و کار اینترنتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

حتی اگر شمار مخاطبین شما کم باشد، باید برای آن‌ها ارزش قائل باشید و برای اعتلای آن‌ها برنامه ریزی کنید. فراموش نکنید که مخاطبین مهم‌ترین دارایی‌های شما هستند.

به تفاوت نیاز‌های مخاطبین دقت کنید و برای هر کدام از جایی که ایستاده اند تا جایی که می‌خواهید باشند، مسیری مشخص کنید.

همیشه به هنگام تولید محتوا با جهت بازاریابی برای سوالات زیر پاسخ‌هایی داشته باشید:

شرح و بسط اولین گام در بازاریابی محتوا

آیا محتوایی که ایجاد کرده ایم، به پیشرفت بازاریابی ما کمک خواهد کرد یا خیر؟

آیا این محتوا بخشی از دانش شخصی ما است؟ ( اگر باشد چه بهتر! در ارائه اطلاعات خست به خرج ندهید! )

آیا محتوای ایجاد شده، به بقای ما کمک می‌کند یا خیر؟

آیا تمام بازاریابان از صنف‌های کوچک و بزرگ می‌توانند از این مطلب استفاده کنند یا خیر؟

آیا محتوایی که ایجاد کرده‌ایم می‌تواند در اهداف فرعی و اصلی دیگر ما نقش داشته باشد؟ ( اگر اینچنین است محتوا را سریع منتشر کنید )

شاید پاسخ شما به برخی از این سوالات مثبت نباشد اما فراموش نکنید که اگر محتوایتان هدف محور باشد. می‌توانید روی ارزشمند بودن آن حساب کنید. باید نقشه راه دائما جلوی چشمتان باشد و در تمام شرایط تحت خطوط و مسیر آن حرکت کنید.

اگر نیاز دارید در این باره به طور ملموس‌تر، و با جهت گیری شغلی خود وارد شوید می‌توانید از مشاورات سئو مارکت بهره مند شوید. از این رو بخش تماس با ما ، پل ارتباطی بین ما و شماست.

منبع:روزسئو

درباره نویسنده

رضا گشتاسبی

ارسال نظر

80 + = 82