اخبار فیلم و سریال

نقدو بررسی سریال علی البدل

 

گفتگو با سیروس مقدم درباره سریال علی البدل

سریال علی البدلبه کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری است فیلمنامه این مجموعه به قلم محسن تنابنده و خشایار الوند نوشته شده است.سریال علی البدل

سریال علی البدل

شاید زمانی که ایده تولید «پایتخت یک» به سختی توسط مسؤولان پذیرفته شد، هیچ کس باور نمی کرد برگ برنده تلویزیوندر سال های آینده سیروس مقدم و عواملش باشند. چهارگانه پایتخت که بناست به پنجگانه تبدیل شود راهی بود تا نوروز سیما با مجموعه پایتخت رونق بگیرد. اگرچه نوروز امسال از پایتخت۵ خبری نیست اما تیم مقدم و تنابنده این بار با «علی البدل» میهمان شب های عید هستند. سریالی که از نام آن می توان دریافت که قرار است با زبان طنز طعنه ای به تنه سیاست بزند.

احمد مهرانفر در سریال علی البدل

سریال «چک برگشتی» که مستقیما به انتخابات مربوط می شد نشان داد سیروس مقدم همواره می تواند قصه مردم و مشکلاتشان را در سیاسی ترین مضامین نیز روایت کند، بدون آنکه از هیچ جناح و دسته ای اظهار برائت یا حمایت کند. مقدم با کارگردانی های منحصر به فرد خود در موضوعات مختلف اعتمادی را بین مخاطبان به وجود آورده است که از همین الان، انتظار یک سریال پرقوت و پررونق در شب های عید می رود. هرچند تقریبا تمام قسمت های سریال موفق پایتخت با فشار شدید کاری ساخته شده است به گونه ای که هر قسمت از آن در چند روز قبلش تولید می شد اما به نظر می رسد این نخستین سریال نوروزی است که تنابنده و مقدم توانسته اند در شرایطی طبیعی تر از مجموعه های مناسبتی پیشین آن را پیش ببرند، همین باعث می شود انتظار ها از «علی البدل» بیشتر شود.

اگر چه این روزها مقدم مشغول پیش تولید پایتخت ۵ است اما با وی به گفت وگو نشستیم تا جزئیات بیشتری از سریال علی البدل را از زبان خودش بشنویم. گفت وگو با سیروس مقدم را در ادامه می خوانید.
آیا تیم پایتخت علی البدل را تولید می کند؟
بخشی از تیم پایتخت در این مجموعه حضور دارند مثل تهیه کننده، فیلمبردار، آقای محسن تنابنده و مهران فر و برخی دیگر اما همه تیم در علی البدل حضور ندارند.

لوکیشن این سریال در کجاست؟


لوکیشن در استان همدان است و ۴ روستا را به هم پیوند زدیم تا فضای مورد نظر شکل گیرد. در واقع ما یک ناکجاآباد داریم که متعلق به هیچ جا نیست و به همین دلیل نتوانستیم یک آبادی واحد پیدا کنیم، هر کدام از این فضاها ویژگی مخصوصی دارند که باید منتظر بمانید و ببینید. به همین دلیل حدود ۴ روستا به هم پیوند خورد تا روستای علی البدل شکل گیرد.
در تصاویر منتشر شده از شخصیت ها شباهت خاصی به فیلم ایران برگر وجود دارد، با توجه به اینکه ایران برگر هم مانند علی البدل

مضمون سیاسی داشت، آیا اقتباسی از این فیلم صورت گرفته شده است؟
نه! ابدا هیچ ارتباطی با ایران برگر ندارد، چون بحث ایران برگر به انتخابات مربوط است، در حالی که «علی البدل» قصه آدم هاست. قصه «علی البدل» در یک ناکجاآباد رخ می دهد و در کل هیچ ارتباطی به قصه و آدم ها و فضای ایران برگر ندارد.
از ویژگی های برجسته آثار شما مردمی و ایرانی بودن آن است، آیا در علی البدل هم این ویژگی برجسته است؟
اصلی ترین ویژگی علی البدل روایت قصه مردم است، مردمی که حضور دارند اما در تصمیم گیری ها زیاد به کار گرفته نمی شوند، در حالی که تمایل دارند حضور فعال تری داشته باشند. نمایندگی این مردم را کاراکتر «علی البدل» برعهده دارد، مردم همیشه بین رقابت ها و حسادت ها تحت فشار قرار می گیرند و نادیده گرفته می شوند. این تلاشی است که مردم حق و حقوق شان را به کسانی که آن را نادیده می گیرند یادآوری کنند. علی البدل قصه یک آبادی است که ثروت خدادادی دارد و از چشمه های آب گرم معدنی برخوردار است اما آنها قدر این ثروت را نمی دانند، آن را بد اداره می کنند و این چشمه در حال خشک شدن است. در جریان قصه خبر می رسد که رئیس جمهور قصد دارد به روستا سفر کند و این موجب می شود تکاپو و جنب و جوشی در روستا شکل گیرد و آدم ها مجبور می شوند اختلاف ها را کنار بگذارند و با هم متحد شوند. همه اینها باعث می شود مشارکت مردم در امور روستا بالا رود. طبیعتا قصه علی البدل قصه مردم است.
انتقادات سیاسی شما در علی البدل تا چه حد صریح است؟
اساسا علی البدل کار سیاسی نیست، کما اینکه سایر کارهای من سیاسی نبود، چون خودم آدم سیاسی نیستم. اما باز هم مثل بقیه سریال های من، دغدغه موضوعات اجتماعی و روزمره است، موضوعاتی که مردم هر روز با آن سروکار دارند و به طور ملموس با آنها درگیر هستند. مسائلی که به طور غیرمستقیم یا مستقیم ترکش هایش به مردم می خورد و نیاز است که به آنها پرداخته شود. مثلا این بحث در علی البدل وجود دارد که آیا ما همیشه باید منتظر بمانیم که یک نفر از جایی بیاید و مشکلات و گرفتاری های مان را حل کند؟ چرا خودمان، خود مردم مان، خود مسؤولان مان برای حل مشکلات نباید پیشقدم شوند، چرا نباید به امور رسیدگی کنند قبل از آنکه کسی بیاید و به امورشان رسیدگی کند؟ همه این مسائل با زبان شیرین طنز و شوخی مطرح می شود و همه این نقدها در نهایت با ایجاد امید و روشنی و پنجره ای رو به آینده برای این ناکجاآباد مطرح می شود.

منبع:سیمرغ شهر

درباره نویسنده

کیوان شهامت نادری

ارسال نظر

31 + = 35