فناوری اطلاعات و IT

چرا ایرانی‌ها خرید حضوری را به خرید آنلاین ترجیح می‌دهند؟

اگرچه بسیاری از مردم خریدهای خود را آنلاین انجام می‌دهند، هنوز هم افراد زیادی اعتقادی به خرید آنلاین ندارند و خرید حضوری را ترجیح می‌دهند.
این روزها فروشگاه‌های آنلاین زیادی را می‌شناسیم که خرید وسایل مختلف را، از گجت‌های دیجیتال گرفته تا لوازم خانه یا حتی لوازم شخصی، برای ما ساده کرده‌اند. تنها کافی است به وبسایت یا اپلیکیشن آنها مراجعه کنیم و با چند کلیک کالای مورد نظر خود را انتخاب کنیم.

با توجه به نحوه استفاده کاربران از اینترنت در کشور ما که بیشتر محدود به کار با اپلیکیشن‌های پیام‌رسان می‌شود، عجیب نیست که کاربران هنوز به جای استفاده از فروشگاه‌های آنلاین، خرید حضوری را انتخاب کنند و ترجیح دهند پس از اطمینان از صحت و سلامت کالا خرید کنند. درواقع آنها ترجیح می‌دهند به روش قدیمی و شناخته‌شده خرید کنند.

چرا ایرانی‌ها خرید حضوری را به خرید آنلاین ترجیح می‌دهند؟

اما به راستی چرا کاربران ایرانی هنوز خرید از فروشگاه آنلاین را گزینه‌ای مناسب پیش روی خود نمی‌بینند، در صورتی که در کشورهای پیشرفته وضعیت کاملا برعکس است و خرید از فروشگاه‌های آنلاین به خوبی جا افتاده است؟

بررسی سلامت کالا

وقتی که کالا را حضوری خریداری می‌کنیم، فروشنده کالا را برای ما تست می‌کند و پس از اطمینان از صحت و سلامت کالا را تحویل می‌گیریم. در این حالت اگر کالا مشکلی داشته باشد، بلافاصله تعویض می‌شود و کالای دیگری به مشتری تحویل داده می‌شود. اغلب فروشگاه‌های آنلاین نیز به کاربران مهلت تست می‌دهند و اگر جنسی با مشکل مواجه شود، کاربر می‌تواند آن را بازگرداند و کالای دیگری دریافت کند. اما این فرایند، در مقایسه با خرید حضوری، چند روز زمان می‌برد. از سوی دیگر عدم اطمینان کاربران به بازگرداندن کالا نیز مزید بر علت است و برخی گمان می‌کنند که در صورت دریافت کالای معیوب، امکان تعویض آن وجود ندارد.

مقایسه با کالاهای مشابه

وقتی برای خرید به فروشگاه مراجعه می‌کنیم، معمولا به جز کالای مورد نظر، فروشنده کالاهای دیگری نیز پیشنهاد می‌کند که می‌توانیم آنها را از نزدیک ببینیم و مقایسه کنیم. البته بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین نیز کالاهای پرطرفدار مشابه را پیشنهاد می‌دهند و به‌راحتی می‌توان ویژگی‌های آنها را با هم مقایسه کرد، اما به هر حال نمی‌توان کالاهای مشابه را از نزدیک دید.

چرا ایرانی‌ها خرید حضوری را به خرید آنلاین ترجیح می‌دهند؟

عدم اطمینان از اصل بودن کالا

هنوز مردم در کشور ما به فروشگاه‌های آنلاین اعتماد ندارند. بسیاری بر این گمانند که در صورت خرید از فروشگاه آنلاین کالای تقلبی دریافت خواهند کرد و همین امر باعث می‌شود خرید حضوری را به خرید آنلاین ترجیح دهند. نمی‌توان انکار کرد که برخی اوقات در خرید آنلاین با چنین مشکلی مواجه می‌شویم، اما نباید فراموش کرد که بسیاری اوقات در خرید حضوری هم با این معضل مواجهیم و کالای غیراصل دریافت می‌کنیم. البته این وظیفه فروشگاه‌های آنلاین است که با فروش کالاهای اصل، اعتماد کاربران را جلب کنند و برای خود کسب اعتبار کنند؛ همان طور که بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی این راه را طی کرده‌اند.

قیمت پایین‌تر

تنوع فروشگاه‌ها و مغازه‌ها هنگام خرید حضوری باعث می‌شود که معمولا کالای موردنظرمان را با قیمت کمتری نسبت به فروشگاه‌های آنلاین پیدا کنیم. قیمت بالاتر کالا در فروشگاه‌های آنلاین یکی از دلایل کاربران برای خرید حضوری است. البته فروشگاه‌های آنلاین این روزها با جشنواره‌های مختلف و شکستن قیمت‌ها تلاش زیادی می‌کنند تا این اختلاف را از بین ببرند.

عدم امکان خرید از فروشگاه‌های آنلاین خارجی معتبر و شناخته‌شده

اگرچه زمان زیادی نیست که فروشگاه‌های آنلاین در سراسر دنیا پا به عرصه وجود نهاده‌اند، در همین زمان کم توانسته‌اند اعتماد مردم را به خود جلب کنند. در کشور ما این فروشگاه‌ها هنوز جای خود را در میان مردم پیدا نکرده‌اند و از طرف دیگر نیز امکان استفاده از فروشگاه‌های آنلاین خارجی و معتبر وجود ندارد.

چرا ایرانی‌ها خرید حضوری را به خرید آنلاین ترجیح می‌دهند؟

تحویل زمان‌بر

خرید از فروشگاه‌های آنلاین معمولا زمانی طولانی‌تر نسبت به خرید حضوری نیاز دارد؛ درواقع خرید حضوری با تحویل کالا همزمان است و خرید آنلاین معمولا با تحویل چند روزه امکان‌پذیر است. در برخی فروشگاه‌های آنلاین بزرگ برای بعضی کالا‌ها امکان تحویل فوری و یک‌روزه نیز فراهم شده، اما معمولا برای دریافت کالاهای آنلاین خریداری‌شده باید دو-سه روزی صبر کرد.

چرا ایرانی‌ها خرید حضوری را به خرید آنلاین ترجیح می‌دهند؟

نحوه پرداخت

فروشگاه‌های آنلاین اغلب هزینه را پیش از ارسال کالا دریافت می‌کنند و در این میان اگر مشکلی در تحویل کالا روی دهد و کالا به دست کاربر نرسد، هزینه از حسابش کسر شده است. البته این فروشگاه‌ها هزینه را به حساب کاربر برمی‌گردانند، اما خب بازگرداندن هزینه نیز اندکی زمان‌بر است.

چرا ایرانی‌ها خرید حضوری را به خرید آنلاین ترجیح می‌دهند؟

اگر همه این عوامل را کنار یکدیگر بگذاریم، می‌بینیم که کاربران کشورمان تا حدودی حق دارند که به خرید آنلاین تمایل زیادی نشان نمی‌دهند. از طرفی عوامل ذکرشده همیشه صادق نیستند و برخی فروشگاه‌های آنلاین نیز تمام تلاششان را به کار گرفته‌اند تا با ارائه کالاهای اوریجینال، با قیمت مناسب و تحویل سریع اعتماد کاربران را به دست آورند. فضای روبه‌رشد فروشگاه‌های آنلاین و خرید غیرحضوری نیز از افزایش توجه مردم به خرید آنلاین حکایت می‌کند و می‌توان امیدوار بود نسل جوان کاربران ایرانی به فعال شدن این بخش کمک بسیاری کند.

منبع:جی اس ام

درباره نویسنده

پیمان ساعی

ارسال نظر

− 2 = 3