دنیای سرعت

با استون مارتین V12 ونتیج اسپیت فایر ۸۰ بیش‌تر آشنا شوید

استون مارتین ونتیج

استون مارتین ونتیج

شرکت خودروسازی بریتانیایی استون مارتین، به‌تازگی در آخرین اقدام خود، نمونه‌ی جدیدی از مدل V12 ونتیج با لقب اسپیت فایر ۸۰ ( S Spitfire 80 ) معرفی کرد. برای جزئیات بیش‌تر از این خودرو با گجت نیوز همراه شوید.

ریشه و بنیان این خودرو به سال ۲۰۰۵ باز می‌گردد که استون مارتین برای نخستین بار مدل هشت سیلندر آن را به بازار فرستاد، تنها دو سال پس از آن مدل و در سال ۲۰۰۷، این شرکت اقدام به تولید نمونه‌ی ۱۲ سیلندر منتسب به ونتیج نمود که تولید آن تا به امروز ادامه داشته است. پس از آن و در سال ۲۰۱۳، مدل جدیدی از ونتیج با نام V12 ونتیج S تولید شد که به‌عنوان نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی این خودرو شناخته می‌شود، مدل مذکور نه‌تنها از قوای محرک بیش‌تر و جعبه‌دنده‌ی سریع‌تری برخوردار است، بلکه ویژگی‌های بصری آن نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است. برای سال ۲۰۱۷ استون مارتین روند تغییرات خود را با شیب بیش‌تری ادامه داده که شامل تغییرات ظاهری متعدد و استفاده از جعبه‌دنده‌ی دستی در این مدل می‌شود. اگرچه پلتفرم آن با عمر بیش از یک دهه، اندکی قدیمی به نظر می‌رسد، اما ونتیج همچنان یکی از بهترین خودرو‌های بالارده قابل‌خرید در کلاس جی‌تی است.

مشابه دیگر محصولات استون مارتین، در چند سال گذشته نسخه‌های خاص و تولید محدود متعددی از ونتیج به بازار عرضه‌شده‌اند. در این بین، جالب‌توجه‌ترین مدل خاص ونتیج عبارت‌اند از مدل مسابقه‌ای GT12 و GT8؛ اما اهالی بریتانیا به همین چند مورد اکتفا نکردند و بخش مخصوص Q استون مارتین نمونه‌های دیگری را نیز با رنگ و فضای داخلی سفارشی در تعداد محدود به تولید رساند که یکی از مشهورترین آن‌ها مدل اسپیت فایر ۸۰ است؛ این نسخه به مناسبت یادبود هشتادمین سالگرد هواپیمای جنگنده مشهور بریتانیایی ساخته‌شده است.

به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های مهندسی بریتانیا، هواپیمای جنگنده‌ی اسپیت فایر نقش اساسی را در دفاع از انگلستان در طول جنگ جهانی دوم ایفا کرد. جنگنده‌ی یادشده برای نخستین بار در سال ۱۹۳۸ معرفی و تنها دو سال بعد توسط نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا ( RAF ) به خدمت گرفته شد. با اینکه بریتانیا نخستین کشوری بود که به این جنگنده اعتماد کرد، اما بعد‌ها نیرو‌های هوایی کانادا و ایالات‌متحده نیز آن را به خدمت خود در آوردند. جنگنده‌ی اسپیت فایر تا سال ۱۹۶۱ به چندین کشور خدمت‌رسانی می‌کرد.

این جنگنده در طول عمر خود عملکرد شگرفی برای کشورهای مختلف بر جای گذاشت که بزرگ‌ترین آن‌ها شکست دادن آلمان نازی بود. با این تفاسیر، ارزش و قدمت هواپیمای اسپیت فایر بسیار بیش‌تر از آن است که تنها یک مدل خاص استون مارتین به آن اختصاص داده شود. هرچند که این خودرو قطعا علاقه‌مندان به هواپیماهای جنگ جهانی دوم را بسیار هیجان‌زده خواهد کرد.

چه چیزی باعث شده استون مارتین V12 ونتیج اسپیت فایر ۸۰ آن‌قدر ویژه باشد؟

اسپیت فایر 80

نسخه‌ی اسپیت فایر ۸۰ چیزی جز یک استون مارتین V12 ونتیج S استاندارد نیست و تنها وجه تمایز آن در رنگ‌آمیزی بدنه است؛ اما این خودرو نکات منحصر به فرد زیادی دارد که آن را به یک مدل بسیار خاص تبدیل کرده. واحد Q استون مارتین این کوپه را به رنگ سبز تیره‌ی متالیک در آورده است که ما را به یاد خودرو‌های مسابقه‌ای ساخت بریتانیا به نام Duxford GREEN می‌اندازد. این نام بعدتر به‌عنوان پایگاه هوایی سلطنتی برگزیده شد که نخستین اسکادران هواپیمای اسپیت فایر در آن قرار گرفت.

رنگ خیره‌کننده‌ی سبز براق با نوارهایی به رنگ زرد روی درب‌ها و جلو پنجره خودرو نقش بسته است، این شمایل دقیقا مشابه با خطوطی هستند که روی با‌ل‌های جنگنده‌ی اسپیت فایر وجود داشت. خودرو خاص استون مارتین همچنین با مجموعه‌ای از قطعاتی همراه می‌شود که توسط شرکت مرمت سازی هواپیماهای داکسفورد تولید شده‌اند. با توجه به اعلام استون مارتین، یکی از این قطعات نمونه‌ای با خطوط رنگین‌کمانی از اگزوز است که این نوع رنگ، برای مطابقت هر چه بیش‌تر با خروجی‌های اگزوز اسپیت فایر طراحی‌شده است. این مدل از اگزوز، در عکس‌های موجود قابل رؤیت نیست که ما آن را با استناد بر بیانات استون مارتین قید کردیم.

اسپیت فایر 80

در فضای داخلی اسپیت فایر ۸۰ ، مشخصات و ویژگی‌ها در حد انتظارات بخش Q استون مارتین طراحی شده است. نکات برجسته‌ی طراحی داخلی عبارت‌اند از دوخته شدن نام خودرو روی پشت‌سری‌ها و آرم نیروی هوایی سلطنتی که به‌وضوح خودنمایی می‌کند. صندلی‌ها از چرم قهوه‌ای پوشیده شده‌ و با دوخت مشکی رنگ به چشم می‌خورند؛ درحالی‌که کنسول وسط و تونل مرکزی دارای چرم مشکی با دوخت قهوه‌ای رنگ هستند. چرم مورد استفاده بر روی داشبورد نیز از جنس آلکانترا و سیاه رنگ است. در مقابل، برای پنل‌های درب از الیاف فیبر کربن و چرم قهوه‌ای بهره برده شده است. ستون‌ها و سقف نیز از رنگ خاکستری تیره پوشیده شده‌اند که یک آلایش اصیل بریتانیایی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

اسپیت فایر 80

در زیر کاپوت نسخه‌ی اسپیت فایر ۸۰ ، پیشرانه‌ی استاندارد ۵٫۹ لیتری ۱۲ سیلندر با چینش V شکل دیده می‌شود که با مدل V12 ونتیج S برابری می‌کند. این موتور تنفس طبیعی توانایی تولید قدرت ۵۶۵ اسب بخار و گشتاور ۶۱۹ نیوتن متر را دارد. این نیروی تولیدی از طریق یک جعبه‌دنده‌ی هفت سرعته‌ی دستی یا هفت سرعته‌ی اتوماتیک با نام Speedshift III به چرخ‌های پشت منتقل می‌شود. درمجموع همه‌ی این توانایی‌ها، کوپه‌ی بریتانیایی می‌تواند خود را در عرض ۳٫۹ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر یر ساعت برساند و سرعت حرکت خود را تا ۳۲۹ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد.

تولید مدل استون مارتین اسپیت فایر ۸۰ تنها به ۸ دستگاه محدود شده و قیمت آن نیز با توجه نشریه‌ی تاپ‌گیر برابر ۱۸۰ هزار پوند در نظر گرفته شده که ۴۰ هزار پوند گران‌تر از نمونه‌ی ونتیج S است. درصدی از این مبلغ نیز به صندوق خیریه‌ی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا اهدا خواهد شد.

ویژگی‌های به خصوص دیگری نیز به این خودرو نسبت داده‌شده است که شامل تحویل آن به موزه‌ی جنگ سلطنتی داکسفورد و همچنین برنامه‌ای خاص برای خریداران می‌شود که عبارت‌اند از صحبت با خلبانان کهنه‌کار جنگنده‌ی اسپیت فایر، تجربه رانندگی با وسیله‌ی نقلیه‌ی زرهی و نمایش خصوصی هواپیمای جنگنده‌ی Mk I Spitfire. مشتریان این خودروها همچنین قادر خواهند بود لوازم جانبی مانند ژاکت خلبانی، عینک ایمنی پرواز و کلاه خلبانی را هم خریداری کنند.

منبع: گجت نیوز

درباره نویسنده

رضا ترکی

رضا ترکی

با سلام
رضا ترکی هستم کارشناس رشته ریاضیات.
از نوجوانی علاقه بسیار زیادی به طراحی گرافیک و کامپیوتر داشتم. اکنون در اینترنت با نام گرافیست مسلمان به طراحی پوسترهای فرهنگی و مذهبی می پردازم.
همچنین در انجام امور تحت وب تخصص هایی پیدا کرده ام که به مرور زمان آن ها را در اختیار همه قرار خواهم داد.

ارسال نظر