دنیای سرعت

دوئل فولکس‌واگن آرتئون و کیا استینگر

همچنان در دور اول مرحلۀ مقدماتی سری رقابت‌ها و دوئل‌های خودرویی پدال هستیم و امروز نگاهی به کلاس سدان‌های کامپکت لوکس یا پریمیوم داشته‌ایم. در مورد شرکت‌کنندگان حاضر در رقابت‌های این کلاس ذکر دو نکته ضروری است. نخست اینکه فولکس‌واگن آرتئون و کیا استینگر هر دو سدان‌های کوپه هستند که از این لحاظ با دیگر شرکت‌کنندگان تفاوت دارند اما چون از لحاظ کلاس‌بندی می‌توان آن‌ها را تا حدودی در کلاس سدان‌های کامپکت لوکس قرار داد، این دو ماشین را هم به لیست شرکت‌کنندگان اضافه کرده‌ایم. همچنین هرچند دی‌اس ۵ را نیز از لحاظ فرم بدنه نمی‌توان سدان تلقی کرد ولی آن‌هم در همین کلاس خودرویی قرار می‌گیرد؛ و نکتۀ دوم اینکه دو خودروی آئودی A5 اسپرت‌بک و ب‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه را نیز به دلیل اشتراکات فراوان با آئودی A4 و ب‌ام‌و سری ۳ از لیست شرکت‌کنندگان کنار گذاشته‌ایم. با این مقدمه می‌پردازیم به معرفی شرکت‌کنندگان رقابت گروه سدان‌های کامپکت لوکس:

مرسدس بنز C کلاس

ب‌ام‌و سری ۳

آئودی A4

آلفارومئو جولیا

جگوار XE

کادیلاک ATS

ولوو S60

اینفینیتی Q50

لکسس IS

دی‌اس ۵

فولکس‌واگن آرتئون

کیا استینگر

در دور نخست رقابت‌های این گروه، دو عضو کوپۀ این جمع یعنی کیا استینگر و فولکس‌واگن آرتئون به میدان نبرد آمده‌اند.

دوئل فولکس‌واگن آرتئون و کیا استینگر

فولکس‌واگن آرتئون

دوئل فولکس‌واگن آرتئون و کیا استینگر

فولکس‌واگن برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ با معرفی مدل جدید پاسات CC پا به کلاس سدان‌های کوپه گذاشت. خودرویی که نزدیک به یک دهه روی خط تولید بود و پس از تجربۀ یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۱ کلمۀ پاسات از نامش حذف و با نام CC عرضه شد. سپس این سازندۀ آلمانی چندی پیش در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۷ از جانشین یا به عبارتی نسل دوم CC با نام آرتئون رونمایی کرد که کاملاً نسبت به قبل متحول شده است. همچنین آرتئون آغازگر تحول و فصلی تازه در زبان طراحی فولکس‌واگن است. علاوه بر این، با خاتمۀ تولید سدان بزرگ و لوکس فیتون، فعلاً آرتئون پرچم‌دار فولکس‌واگن در اروپا محسوب می‌شود. این شرکت آلمانی اما آرتئون را تنها با پیشرانه‌های چهار سیلندر عرضه می‌کند که ما برای این رقابت قوی‌ترین آن‌ها را انتخاب کرده‌ایم. این موتور یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی است که ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو به‌صورت استاندارد از طریق یک گیربکس هفت سرعتۀ اتوماتیک دوکلاچۀ DSG و سامانۀ ۴Motion به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

کیا استینگر

دوئل فولکس‌واگن آرتئون و کیا استینگر

پس از موفقیت کلاس سدان‌های کوپه، کیا نیز بر آن شد که نماینده‌ای را راهی این کلاس نماید. این سازندۀ کره‌ای در اولین قدم در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ با معرفی کانسپت GT قصد خود برای ورود به این بخش را اعلام کرد تا اینکه نهایتاً نسخۀ تولیدی این کانسپت در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ با نام استینگر رونمایی شد. این خودرو یک سدان کوپۀ اسپرت است که دومین ساختۀ دیفرانسیل عقب کیا پس از سدان پرچم‌دار کیوریس محسوب می‌شود درحالی‌که ساختار آرتئون از نوع دیفرانسیل جلو است. همچنین کیا برخلاف فولکس‌واگن، برای سدان کوپۀ خود یک پیشرانۀ نیرومند V6 را هم در نظر گرفته است ولی ما برای همخوانی با رقیب آلمانی، موتور کوچک‌تر استینگر را انتخاب کرده‌ایم که آن‌هم مانند آرتئون از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است اما این پیشرانه قدرت و گشتاور کمتری برابر با ۲۵۵ اسب بخار و ۳۵۲ نیوتن متر تولید می‌کند. نیروی این موتور نیز توسط یک گیربکس هشت سرعتۀ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال میابد

دوئل فولکس‌واگن آرتئون و کیا استینگر

دوئل فولکس‌واگن آرتئون و کیا استینگر

مشخصات فنی

فولکس‌واگن آرتئون کیا استینگر
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۲۸۰ اسب بخار ۲۵۵ اسب بخار
گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر ۳۵۲ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک DSG ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ عقب
طول ۴٫۸۶ ۴٫۸۳
فاصلهٔ محوری ۲٫۸۴ متر ۲٫۹۰ متر
قیمت ۵۴ هزار دلار حدود ۴۵ هزار دلار

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟

منبع:جی اس ام

درباره نویسنده

پیمان ساعی

ارسال نظر

31 − 22 =