دنیای سرعت

مازراتی کوآتروپورته ۲۰۱۷ روحتان را بیدار خواهد کرد!

پیشرانه ۳ لیتری V6 تویین توربو نسبت به مدل قبلی پرقدرت تر شده است و با ۱۸ اسب بخار افزایش به ۳۴۵ اسب و گشتاور نیز به ۵۰۰ نیوتن متر رسیده است. این قدرت از دورهای پایین بطور کامل در اختیار راننده خواهد بود. این قدرت با استفاده از یک گیربکس ۸ دنده اتوماتیک ساخت ZF به هر چهار چرخ منتقل خواهد شد.

معمولا تصویر ما از یک انسان باوقار فردی با کت و شلوار و کفش‌های براق است و کمتر ذهنمان سراغ فردی با لباس اسپرت می‌رود. اما در دنیای ماشین‌ها اینگونه نیست یا حداقل درباره مازراتی کوآتروپورت این مطلب صادق نیست. این سدان گرند تورینگ در عین باوقار و کاملا رسمی بودن تمام ویژگی‌های لازم برای یک اتومبیل اسپرت را نیز دارد. اما این دلیل نمی‌شود مورد بررسی موشکافانه ما قرار نگیرد.

مازراتی در فیس لیفت ۲۰۱۷ خود تغییرات چندانی نداشته و دلیل آن هم واضح است. ترکیب طراحی آن به قدری هنرمندانه است که نمی‌توان در آن دست برد. از نمای جلو شروع می‌کنیم. جایی که جلوپنجره با الهام از کانسپت مازراتی آلفیری بیشتر به سمت پایین متمایل شده و خطوط عمودی آن نیز برجسته‌تر شده‌اند تا نیزه سه شاخ مازراتی به خوبی روی آن خودنمایی کند. طراحی سپر جلو در قسمت پایین تغییر کرده و ورودی‌های هوای دو طرف سپر با ورودی زیر جلوپنجره یکپارچه شده‌اند. کمی به عقب‌تر می‌رویم، جایی که آینه‌های جانبی دوربین‌های ۳۶۰ درجه را در خود جای داده‌اند.

این بیشتر تغییراتی بود که در نمای بیرونی کوآتروپورت اعمال شده اما احتمالا اگر شما یک طرفدار دوآتشه مازراتی نباشید چندان متوجه آنها نخواهید شد. با بازنگری روی خطوط طراحی جلوی بدنه آئرودینامیک خودرو بهبود یافته و به ادعای مازراتی بازدهی آئرودینامیکی خودرو ۱۰ درصد بیشتر شده است. شبکه‌های تعبیه شده بر روی جلوپنجره می‌توانند بسته شوند تا این بازدهی بیشتر شود یا باز شوند تا به خنک شدن موتور کمک کنند.

اما مهمترین تغییرات نه در جلوپنجره بلکه در داخل خودرو اعمال شده؛ قسمتی که برای خریداران مازراتی اهمیت زیادی دارد. برای کوآتروپورت ۴ پیشرانه و ۹ تریم مختلف در نظر گرفته شده است که در کمترین قیمت در موتور توربودیزل از ۲۱۰ هزار دلار شروع شده و به ۳۵۰ هزار دلار در مدل GTS گرن لوسو ختم می‌شود. بنابراین مشاهده می‌کنید که انتخاب‌های زیادی برای سفارشی کردن کوآتروپورت وجود دارد.
مازراتی کوآتروپورت در کلاس سدان‌های بزرگ بالای ۱۰۰ هزار دلار پس از مرسدس بنز کلاس S و بی ام و سری ۷ در رده سوم قرار دارد. اما آمار فروش ۵۴ دستگاه از این مازراتی در سال فاصله زیادی با ۲۵۱ مرسدس و ۲۴۴ بی ام و دارد. باید دید آیا تغییرات اعمال شده در مدل ۲۰۱۷ و شعار این کمپانی مبنی بر اینکه مازراتی «روح شما را بیدار می‌کند» می‌تواند خریداران بیشتری را به سمت این سدان ایتالیایی جذب کند؟

ما برای پاسخ ۲۲۰ کیلومتر با مازراتی کوآتروپورت همراه شدیم. مدل مورد آزمایش نمونه پایه با پیشرانه V6 بنزینی بود که ۲۱۵ هزار دلار قیمت داشت و با آپشن‌هایی محدود تا ۲۳۳ هزار دلار افزایش پیدا کرده بود. این ۱۸ هزار دلار اختلاف هزینه تجهیزاتی مثل آفتابگیر عقب برقی، پدال‌های اسپرت، کالیپرهای ترمز سرخ رنگ اسپرت، رینگ های ۲۰ اینچی طرح الماس، چوب براق تانگانیکا در داخل و رنگ میکا (نزدیک به مشکی) شده است.
البته با این رقم ۲۱۵ هزار دلار شما امکانات استاندارد قابل توجهی بدست خواهید آورد. کروز کنترل تطبیقی، هشدار حرکت بین خطوط، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت بالا از جمله این تجهیزات هستند. و البته صفحه نمایش لمسی HD 8.4 اینچی کوآتروپورت را نباید فراموش کرد که امکاناتی مانند هدایت ماهواره‌ای، اپل کارپلی و اندروید اتو را در اختیار سرنشینان گذاشته و نیز سیستم صوتی که صدایی با کیفیت را از طریق ۱۰ بلندگو مارک هارمن کاردون منتشر می‌کند.

این صفحه نمایش که بخش اعظم کنسول وسط را به خود اختصاص داده یکی از تغییراتی داخل مازراتی است. دکمه‌های تنظیم تهویه مطبوع نیز تغییر شکل داده و فرم هماهنگ‌تری به خود گرفته‌اند. در پشت دسته دنده یک سوییچ چرخشی برای انتخاب حالت رانندگی اضافه شده است. در مورد بافت و جنس مواد کابین نیز دست و دلبازی زیادی در استفاده از انواع چرم در ترکیب‌های رنگ مختلف صورت گرفته و پوشش پنل درب با چرم دو رنگ تزیین شده است. همچنین پوشش براق روی سطوح چوبی جذابیت‌های بصری کابین را چند برابر کرده است.
صندلی‌ها مجهز به تهویه مطبوع بوده و در ۱۲ جهت به صورت برقی تنظیم می‌شوند. مازراتی همانند گذشته جادار بودن خود را حفظ کرده و هم در جلو جای کافی برای دو سرنشین وجود دارد و هم در عقب در صورتی که تکیه گاه بازو بیرون نیامده باشد برای سه نفر بالغ جای کافی وجود دارد.

یکی از مشکلات کوآتروپورت صدای وارد شده به کابین در سرعت‌های بالا بود که اکنون مازراتی با استفاده از مواد جاذب صدا در کفپوش‌ها و استفاده از شیشه عایق صوتی این مشکل را کاملا مرتفع کرده است.
پیشرانه ۳ لیتری V6 تویین توربو نسبت به مدل قبلی پرقدرت تر شده است و با ۱۸ اسب بخار افزایش به ۳۴۵ اسب و گشتاور نیز به ۵۰۰ نیوتن متر رسیده است. این قدرت از دورهای پایین بطور کامل در اختیار راننده خواهد بود. این قدرت با استفاده از یک گیربکس ۸ دنده اتوماتیک ساخت ZF به هر چهار چرخ منتقل خواهد شد. اگر می‌خواهید قابلیت‌های واقعی موتور را مشاهده کنید باید حالت رانندگی را روی اسپرت قرار دهید تا با محکم شدن تعلیق کوآتروپورت از یک لیموزین تبدیل به یک اتومبیل مسابقه‌ای شود. البته اگر واقعا اهل رانندگی اسپرت بوده و توان پرداخت ۱۳۰ هزار دلار بیشتر را دارید قویا به شما نسخه GTS با موتور ۳٫۸ لیتری V8 تویین توربو را پیشنهاد می‌کنیم.
فیس لیفت و تغییرات اعمال شده در کوآتروپورت جای تقدیر دارد اما هنوز فاصله زیادی تا رقبای آلمانی به ویژه در سطح فناوری مانده است. درجایی که بی ام و و مرسدس از لذت رانندگی بالایی برخوردار هستند در مازراتی بیشتر ترجیح می‌دهید شخص دیگری پشت فرمان نشسته و شما روی صندلی عقب لم بدهید.

منبع : mashin.ir

درباره نویسنده

علی محمدی تبار

علی محمدی تبار

سلام
دانشجوی مهندسی مکانیک هستم. خوشحالم که میتونم تو زمینه های تکنولوژی و خودرو اطلاع رسانی کنم. امیدوارم مطالب برای شما مفید واقع شود.
مشتاق نظرات شما... .

ارسال نظر

+ 79 = 83