دنیای سرعت

خودرو‌ های سوپر اسپرت شش سیلندری

خودرو‌ های سوپر اسپرت شش سیلندری

معمولا تصوری که از پیشرانه خودرو‌های سوپر اسپرت داریم، پیشرانه‌ای با ۸ سیلندر به بالا است اما در این مقاله سوپر اسپرت‌هایی با ۶ سیلندر بررسی شده‌اند که چیزی از بقیه کم ندارند.

چند روز پیش خبر استفاده از پیشرانه شش سیلندر برای خودرو R8 ائودی به جای پیشرانه ۱۰ سیلندر این خودرو سوپر اسپرت بر روی خبرگزاری‌‌ها قرار گرفت. این ایده شاید در نگاه اول ایده‌ای روشنفکرانه یا نا‌امید‌کننده باشد اما لازم است بدانیم که آئودی در استفاده از پیشرانه شش سیلندر درخودرو‌های سوپر اسپرت اولین نیست.

بدون شک بیشتر خودرو‌هایی که با عنوان سوپر اسپرت (super car) تلقی می‌شوند دارای ۸، ۱۰، ۱۲ و بعضا ۱۶ سیلندر هستند و البته سوپراسپرت‌های مفهومی با ۶ سیلندر هم ابتکار جدیدی محسوب نمی‌شود. در حقیقت چهار خودرو سوپر اسپرت با عملکرد بالا، امروزه در جاده (یا به زودی) حرکت می‌کنند که دارای فقط شش سیلندر و پیشرانه ۳.۵ تا ۴ لیتری هستند. در این مقاله به بررسی مشخصات این چهار سوپر اسپرت خواهیم پرداخت. تا انتهای این مطلب با زومیت همراه شوید.

Porsche 911

پورشه ۹۱۱

بدون شک نماد خودرو‌های سوپر اسپرت شش سیلندر پورشه ۹۱۱ است. این خودر از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی که در بخش عقب خودرو واقع است، استفاده می‌کند. در طی دهه‌‌ی اخیر حجم پیشرانه افزایش پیدا کرده است و همچنین سیستم خنک‌کاری آن از نوع هوا خنک به آب خنک تبدیل شده است. امروزه مدل توربو s پورشه ۹۱۱ به عنوان پربازده‌ترین مدل پورشه ۹۱۱ یاد می‌شود که دارای یشرانه ۳.۸ لیتری دو با توبروشاژر با قابلیت تولید ۵۸۰ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتون متری است. این میزان گشتاور ذکر شده به هر چهار چرخ اعمال می‌شود.مدل توربو s پورشه ۹۱۱ دارای گیبکس مشهور PDK پورشه است و با وجود پکیج کرونو (Chrono) قادر است در ۲.۸ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین حداکثر سرعت این مدل پورشه ۹۱۱ برابر با ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

در صورتی که تمایلی به توربو و همچنین خودرو چهار چرخ محرک ندارید می‌تواندی مدل GT3 RS پورشه ۹۱۱ را برگزینید. با پیشرانه تنفس طبیعی ۶ سیلندر خطی، این مدل قادر به تولید ۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۴۶۰ نیوتون متری است. این خودرو دارای شتاب صفر تا ۹۶ کیلوکتر در ساعت ۳.۱ ثانیه است. شاید این خودرو کندتر و ضعیف‌تر از توبرو S به نظر برسد اما احتمالن لبخند عمیق‌تری و شادتری را روی لبان شما ایجاد خواهد کرد.

Nissan GT-R

نیسان GT-R

به جرات می‌توان گفت که یکی از سرسخت‌ترین رقبای پورشه ۹۱۱ نیسان GT-R است که روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود. قدرت خودرو از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری با توربو شارژر Twin تامین می‌شود. همچنین مانند پورشه ۹۱۱ گیربکس دوکلاچه و سیستم چهارچرخ محرک در این خودرو نیز وجود دارد.  نسخه‌ی نیسمو (Nismo) این خودرو دارای قدرت ۶۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۶۵۲ نیوتون متری است. نتیجه این قدت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۷ ثانیه  است برای یک سوپر اسپرت تنها با ۶ سیلندر، بد نیست!

Acura NSX

آکورا NSX

 همانند اصالت این خودرو، آکورا NSX جدید از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر واقع در میانه‌ی خودرو استفاده می‌کند با این تفاوت که ین بار دو توربو و سه پیشرانه‌ی الکتریکی وارد استفاده شده است. همچنین گیربکس ۹ سرعته‌ی دوکلاچه نیز برای این سوپر اسپرت در دسترس است. حجم پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری NSX افزایش نیم‌لیتری نیست به نمونه‌ی قبلی داشته است. نتیجه این قوای محرکه قوی قدرت ۵۷۳ اسب بخاری و گشتاور ۶۴۵ نیوتون متری است. این خودرو با مهندسی ژاپنی و ساخت آمریکایی دارای شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۷ ثانیه است و بیشترین سرعت NSX جدید ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت است.

Ford GT

فورد GT

آخرین خودرو مورد بررسی فورد GT40 است که ورژن قدیمی این سوپر اسپرت از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر با حجم ۷ لیتر بهره می‌برد. در مدل قبلی فورد GT به احترام آن مدل اسطوره‌ای از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری سوپرشارژردار، بهره برده بود. اما شرکت فورد در در نسل دوم GT از تکنولوژی اکوبوست (EcoBoost technology) استفاده شده است. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری با توربوی Twin قدرتی ۶۰۰ اسب بخاری به این سوپر اسپرت بخشیده است. البته مشخصات و خروجی‌ نهایی این خودرو هنوز به صورت کامل اعلام نشده است اما شما می‌توانید بر سر این که این سوپر اسپرت فورد بسیاری از خودروهای دیگر موجود در این کلاس با پیشرانه‌های بزرگ‌تر را خواهد ترساند، شرط ببندید.

حالا که این مطلب را خوانده‌اید هنوز هم باور این مسئله که خودروی سوپر اسپرتی دارای پیشرانه شش سیلندری است برایتان عجیب به نظر برسد ولی مشاهده می‌شود که مسائل انرژی، مصرف سوخت و دیگر پارامتر‌ها گریبان سوپر اسپرت‌ها را نیز گرفته است.

منبع:زومیت

درباره نویسنده

رضا ترکی

رضا ترکی

با سلام
رضا ترکی هستم کارشناس رشته ریاضیات.
از نوجوانی علاقه بسیار زیادی به طراحی گرافیک و کامپیوتر داشتم. اکنون در اینترنت با نام گرافیست مسلمان به طراحی پوسترهای فرهنگی و مذهبی می پردازم.
همچنین در انجام امور تحت وب تخصص هایی پیدا کرده ام که به مرور زمان آن ها را در اختیار همه قرار خواهم داد.

ارسال نظر

31 − = 21