تحلیل بازی ها

تحلیل Moon Hunters

هر ساله در کنار بازی های بزرگ، تعداد قابل توجهی بازی مستقل از طرف سازنده های مختلف معرفی می شوند. موفقیت چشمگیر این دسته از بازی ها بسیاری از شرکت های مشهور بازی سازی از جمله یوبی سافت و مایکروسافت را متقاعد کرده به این جریان بپیوندند. اگر چه جریان بازی های مستقل در سال های گذشته به سمت بازی هایی با عناصر نقش آفرینی تمایل داشته اند، امسال در این بازی ها شاهد ترویج سبک هک اسلش در پیش زمینه فانتزی و در محیطی پیکسل مانند هستیم. بازی هایی همچون بروفورس، دث گمبیت و شکارچیان ماه؛ بازی هایی که تجربه اندوخته شده طی چند دهه پیشرفت و تکامل صنعت گیم را با نوستالژی موجود در بازی های پیکسلی اولیه در هم آمیخته اند تا روح و روان گیمرها را قلقلک کنند. شکارچیان ماه نیز با همین ایده معرفی شده است. بازی که توسط سازنده خود اینگونه معرفی شده است: “بازی نقش آفرینی چند نفره که به گیمر اجازه می دهد دنیایی باستانی و مرموز را به صورت تکراری کند و کاو کند، به صورتی که با هر بار بازی این دنیا دستخوش تحول می گردد”.

“جلوه های تصویری بازی در عین سادگی چشم نواز است”

بازی از طرح داستانی ساده و روتین برخوردار است. در حالی که افراد قبیله طبق عادت همیشگی در حال آماده سازی مراسم برای پرستش ماه هستند، ماه طلوع نمی کند! اکنون به عنوان پروتاگونیست داستان که قبل از مراسم پرستش ماه به دهکده رسیده اید، وظیفه شماست که در مهلتی ۳ روزه با گشت و گذار در دنیای اسرار آمیز بازی، سرک کشیدن به قبیله های مجاور و جستجو در خرابه ها و مقبره های اطراف راز محو شدن ماه را کشف کنید و به داد مردم وحشت زده و مغموم قبیله برسید. در حالی که داستان بازی به اندازه کافی عمیق نیست، شکارچیان ماه توانسته روایتی اساطیری از افسانه های ماه و خورشید بیان کند. خوشبختانه در گوشه و کنار دنیای بازی می توان رازهای متعددی را کشف کرد که به جذابیت های داستانی بازی اضافه کرده اند.

گرافیک بازی چشم نواز است (از دید منتقد!). در حقیقت اینکه چه میزان از تصاویر بازی لذت می برید امری کاملا سلیقه ای است. از جنبه بصری، در بازی شاهد ترکیبی از تصاویر هنری پیکسلی، نورپردازی دینامیک! و رنگ بندی های موزون هستیم. در حقیقت نه تنها سازندگان به کمک طراحی پیکسلی حس نوستالژی گیمر را تحریک می کنند، بلکه با اضافه کردن عواملی چون سایه زنی های متغیر، رنگ و لعابی امروزی به بازی داده اند که آن را از بسیاری از بازی های مشابه متمایز می کند. موسیقی بازی جالب توجه ترین بخش آن است. قطعات موسیقی که در بازی می شنویم حال و هوای روحانی-اسطوره ای بازی را به زیبایی هرچه تمام تر منعکس می سازد. این قطعات که به خوبی با  تصاویر بازی همخوانی دارد، در ذهن گیمر نقش می بندد و خاطره بازی را در ذهن او پولیش می کند.

“کمپ در بازی محل مناسبی برای ارتقا لول است”

به طور کلی گیم پلی شکارچیان ماه ترکیبی از افسانه زلدا و دیابلو است که حداکثر با ۴ نفر می توان به صورت آنلاین و یا آفلاین آن را بازی کرد. مدت زمان لازم برای تمام کردن بازی ۱ ساعت بیشتر نخواهد بود اما نکته جذاب در مورد شکارچیان ترغیب گیمر به انجام مجدد آن است. بازی دلایل وسوسه کننده زیادی برای انجام مجدد ارائه می دهد از جمله تجربه پایان های متعدد، آزاد کردن قدرت های جدید و همچنین لذت بازی چند نفره. با توجه به ذات نقش آفرینی بازی، هر شخصیت دارای یک هسته مشخص مبارزاتی است. همچنین شخصیت ها دارای قدرت ویژه ای در پشتیبانی از افراد دیگر، توانایی های حرکتی، کمک رسانی و یا دفاع هستند. قابلیت های کاراکتر در کمپ قابل ارتقا است. همچنین توانایی های جدید را می توان از فروشنده هایی که به صورت رندوم در نقشه ظاهر می شوند خریداری کرد که البته بهتر است جهت حفظ چالش بازی در بالا بردن این توانایی ها زیاده روی نکنید و یک تعادل در بالا بردن آن ها برقرار کنید. علاوه بر جستجو در محیط بازی برای ارتقای لول خود، می توانید با کرکترهای داخل بازی مکالمه کنید تا به این طریق از رازهای درون بازی مطلع شوید. این مکالمه باعث می شود لیبل های مختلف به بازیکن اهدا شود ، آمار پلیر پیشرفت داشته باشد و همچنین بر روی پایان بازی تاثیر دارند. شخصی سازی کاراکترها نیز در دسترس است. می توانید نژاد شخصیت خود را با انتخاب رنگ او تغییر دهید و همچنین تعداد زیادی لباس وجود دارد که می توان آن ها را آزاد کرد.

“مبارزات سریع بازی به سبک Hack and Slash تنه میزند”

از نکات منفی در بازی می توان به نبود دستور العمل های اولیه و بخش آموزشی نام برد. به این ترتیب گیمر زمان زیادی را باید برای یادگیری مکانیزم بازی تخصیص دهد که آزار دهنده است. همچنین تصمیمات گیمر و مکالمه های او در طول بازی تاثیر قابل ملاحظه ای ندارند. معمولا نتایج تصمیمات به تغییرات سطحی همچون ناراحتی و یا شادی یک NPC ختم می شود که تنها آمار کارکتر را دستخوش تغییر می کند. اگرچه مبارزات هک اسلش در بازی لذت بخش هستند، هوش مصنوعی افتضاح است. دشمنان اولین گیمری که با آن مواجه شوند را مورد هدف قرار می دهند و بدون هیچ الگوی متغیری او را دنبال می کنند (فقط روی یک خط راست او را دنبال می کنند). معمولا پیروزی در مبارزات با جاخالی دادن و حمله های راه دور قابل حصول است.

“این ۴ نفر قرار است ماه را پیدا کرده و به جایگاهش بازگردانند!! Good luck”

نکات مثبت

موسیقی

طراحی هنری پیکسلی

مبارزات سریع و لذت بخش به همراه قابلیت های متنوع

نکات منفی

داستان یک لایه و یکنواخت

هوش مصنوعی ضعیف

تصمیمات کم تاثیر در روند بازی

سخن آخر

درنهایت، آنچه شکارچیان ماه به دنبال کسب آن بود یعنی ایجاد ایده های نو در ساختاری آشنا، تا حدودی برآورده شده است. تجربه چند نفره بازی، قابلیت های قابل آزاد سازی به همراه قطعات موسیقی گوش نواز می تواند لحظات سرگرم کننده ای برای گیمرهای علاقه مند به سبک نقش آفرینی ایجاد کند. اما داستان سطحی، هوش مصنوعی ضعیف و المان های نقش آفرینی ناتمام مانع تکرار چندباره بازی خواهد شد.

Moon Hunters هم اکنون بر روی PS4 و PC در دسترس است.

منبع:پردیس گیم

درباره نویسنده

رضا ترکی

رضا ترکی

با سلام
رضا ترکی هستم کارشناس رشته ریاضیات.
از نوجوانی علاقه بسیار زیادی به طراحی گرافیک و کامپیوتر داشتم. اکنون در اینترنت با نام گرافیست مسلمان به طراحی پوسترهای فرهنگی و مذهبی می پردازم.
همچنین در انجام امور تحت وب تخصص هایی پیدا کرده ام که به مرور زمان آن ها را در اختیار همه قرار خواهم داد.

ارسال نظر