تحلیل فیلم های سینمایی

نقد فیلم بدون هیچ دلیل خوبی

سوای خود کارگردان که اولین کارش است،حضور دپ و استیدمن ،به قدر کافی انگیزه برای دیدن آن ایجاد می کند.هنرمندی که از هیچ شروع می کند و به نتایج حیرت آوری می رسد.

نقد فیلم بدون هیچ دلیل خوبی

سوای خود کارگردان که اولین کارش است،حضور دپ و استیدمن ،به قدر کافی انگیزه برای دیدن آن ایجاد می کند.هنرمندی که از هیچ شروع می کند و به نتایج حیرت آوری می رسد.آن‌گونه که خودش می گوید: آثار من قسمتی از یک تصویر ذهنی هستکه در لحظه به آن رسیده‌ام .یعنی با پاشیدن رنگ برروی کاغذ و گسترش اش به طرح هایی مملو از ایده های انسانی. ساختار فیلم نیز،کاملا شبیه به آثار استیدمن است و لذت دیدن فیلم تجربه ای است همانند دیدن خود کارهای استیدمن

چرا یک فیلمساز،علاقه‌مند به ساخت زندگینامه هنرمند دیگری می شود؟

قطعا جدای از تاثیر آن هنرمند بر افکار،جامعه و فضای فرهنگی، شباهت فکری و حتی زیستی هنرمند به فیلمساز،هم می تواند عامل کنجکاوی و ترغیب باشد. بدون هیچ دلیل خوبی،مستندی است درباره رالف استیدمن ،کارتونیست معاصر و مشهور انگلیسی که توسط چارلی پاول و با همکاری جانی دپ ساخته شده‌است .سوای خود کارگردان که اولین کارش است،حضور دپ و استیدمن ،به قدر کافی انگیزه برای دیدن آن ایجاد می کند.هنرمندی که از هیچ شروع می کند و به نتایج حیرت آوری می رسد.آن‌گونه که خودش می گوید: آثار من قسمتی از یک تصویر ذهنی هستکه در لحظه به آن رسیده‌ام .یعنی با پاشیدن رنگ برروی کاغذ و گسترش اش به طرح هایی مملو از ایده های انسانی. ساختار فیلم نیز،کاملا شبیه به آثار استیدمن است و لذت دیدن فیلم تجربه ای است همانند دیدن خود کارهای استیدمن . رالف استیدمن کارش را از اواخر دهه ۶۰ آغاز کرد و تصویر سازی به شیوه کارتونی را به عنوان یک حرفه می پنداشت تا اینکه در اوایل دهه ۷۰ به همراه کتاب تازه منتشر شده اش راهی نیویورک می شود.در آنجا تحت تاثیر بی خانمان های نیویورکی قرار می گیرد،به‌طوری که طرح‌هایش همه به سمت موضوع بی خانمان ها و آن‌طور که خودش می گوید نگاه بی خانمان هایی که از آدم تقاضای پول می کنند،کشیده می شود، اما تحول اساسی در زندگی اش،آشنایی با نویسنده آمریکایی، هانتر.اس.تامپسون است که در سبک گونزو،سبکی در ادبیات دهه ۶۰ آمریکا،کار می کرد و این دو به یک زوج هنری تبدیل می شوند.از این پس هانتر،داستان‌هایی می نویسد که استیدمن تصویرسازش است، اما در این میان مشکلی بزرگ وجود داشتن آن اعتیاد هانتر به مواد مخدر و الکل بود،چیزی استیدمن را بسیار عذاب می داد و موجب جدایی های گاه و بی گاه از یکدیگر می شد، اما هر بار از طریق تماس های هانتر که نوید پایان یافتن داستان جدیدی را می داد، آن دو دوباره به همکاری می پرداختند.

جانی‌دپ به بررسی شغل و فعالیت دوست خود «رالف استادمن» می‌پردازد. تری گیلیم، ریچارد ای. گرانت و دیگران درباره هنر و نفوذ استادمن صحبت می کنند.

منبع:سلام سینما

درباره نویسنده

رضا گشتاسبی

ارسال نظر