تحلیل

نقد و بررسی Neverwinter

بدون کوچک ترین شک و تردید، سری Warcraft و به خصوص World of Warcraft نه تنها نقش به سزایی در پیشرفت بخش چند نفره و در واقع در کل صنعت بازی سازی دنیا داشته است، منبع الهام خوبی برای سایر بازی سازان بوده تا با ایده برداری از این شاهکار عناوینی برای رقابت با سلطان دنیای MMORPG ارائه کنند. از جمله مهمترین رقبای ( البته رقبای دسته چندم ) سری WOW می توان به بازی هایی همچون سری Guild Wars ، Sky forge ، Allods Online ، Alganon و ده ها و شاید صد ها بازی دیگری اشاره کرد که با توجه به موفقیت فوق العاده World of Warcraft سعی در جذب قشر تازه ای از طرفداران این بازی به خود را داشتند که البته با توجه به سطح کیفی ساخت پایین تر (که به دلیل سرمایه گذاری پایین تر منطقی نیز می باشد) این عناوین اکثرا در تلاش برای بدست آوردن قشر تازه بازی بازانی هستنند که سعی در درک و تجربه سبک MMORPG دارند. البته به دلیل شرایط رقابتی موجود، تعداد کمی از این بازی ها موفق ظاهر می شوند و اکثر آن ها تنها می توانند در گوشه ای از تاریخ این سبک یاد داشتی از خود بجا بگذارند.

البته با ظهور کنسول های نسل هشتم خیلی از معادلات صنعت بازی سازی تغییر کرد. قدرت بیشتر این کنسول ها سبب شد که قشر بیشتری از سازندگان بازی های رایانه ای که پیشتر فقط بر روی کتامپیوتر های شخصی تمرکز و سرمایه گذاری کرده بودند، بعد از مشاهده موفقیت بی بدیل نسل هفتم و انتظار برای فرزندان تازه به دنیا آمده مایکروسافت و سونی، حالا به سمت کنسول های خانگی متمایل شوند.

تحلیل

تحلیل

نمونه ای از دنیای تاریک خارج از neverwinter
البته یکی از مهمترین موانع در حرکت به سمت XB1 و PS4، کنترلر های آن ها بود که کمبود تعداد زیادی از کلید ها و نبود وسیله ای همچون موس ( البته میتوان با اندکی تغییر یکی از آنالوگ ها را به جای موس استفاده کرد ولی بدون دقت و سرعت عمل بالاتر موس، این کار نیاز به تمرین زیادی می طلبد) سبب می شود تا نتوان تجربه ای همانند نسخه رایانه های شخصی بازی بر روی کنسول داشت و این عامل سبب شد که تعداد زیادی از بازی سازان از ایده ارائه بازی خود بر روی کنسول ها منصرف شوند.

در این میان یکی از سازندگانی که جرات استفاده از کنترلر برای بازی MMORPG خود را داشت، استدیوی آمریکایی Cryptic Studios بود که عناوینی مانند Star Trek Online ، Marvel Heroes و City of Heroes را در کارنامه خود به همراه دارد. اما Neverwinter به عنوان آخرین و شاید بزرگترین عنوانی که توسط این استدیوی کالیفرنیایی ساخته شده است به عنوان یکی از دیگر از عناوین این استدیو، برای کنسول های خانگی (البته برای ۲ سال در انحصار کنسول Xbox One و اخیرا نیز برای Play Station 4) نیز منتشر شد.

منبع:گیم فا

درباره نویسنده

رضا گشتاسبی

ارسال نظر

9 + = 19